Kertünk alján fehér
hajó
Holdas, nagy nyáréjszakákon hozta
közénk a gondolatot, hogy kertünk végébe egy fehér vitorlást kellene építeni.
Az építkezés szükségességére három indokot is talált.
1. A vitorlás szép.
2. A hajóépítés mestersége az emberi
tudás lényege, veleje, adu ásza.
3. Az elkészült hajótestben ülve,
ha az ember vízszintes szemtengelyét a függőleges mentén 45 fokkal feljebb
emeli, akkor; csudák-csudájára, bejárhatóvá válik az elmúlt világok összessége,
és az elkövetkező idők jó része. Ez volt az "Álmodozások kora".
1977-et
és 80-at mutatott az óra, amikor véletlenül többször, teljesen ismeretlen
ember sétafikált a ház előtt - és csak úgy nézgelődött. Ilyen esetekben
a mesterember a hajóácsoláshoz szükséges szekercét bevitte a lakásba -
nehogy baja essék. /Se az ismeretlennek, se a mesterembernek./ Az álmok
megmaradtak, miket sem kilesni, sem szétbaltázni nem lehetett, legfeljebb
picit összezsugorítani.
Gyanítom;
ezek a préselt álmok is hozzájárultak ahhoz, hogy Óvári János, a festegető
tanárember szerepköréből mesteremberré képezte magát, hogy aztán - egy
tetten nem érhető pillanatban a szakmai tudás, ész, logika, no meg a mondandó
sűrűsödtével -: művésszé váljon. Nincs irigylésre méltó helyzetben, mert
mindig több a gondolat, mint amennyit veleszületett formaízlése megenged.
Ezért van, hogy bizonyos képei - az ötlettől a befejezésig - akár három
évtizedet is lefoglaltak.
2006. február 23-ától március 12-éig
volt látható a Rétsági Művelődési Központ és Könyvtár épületében Óvári
János nevezetű föstőmester kiállítása, ki ennek sokáig ellene volt, lévén,
hogy a legkevésbé sem magabízó. 24 festmény került a falakra - ennyit engedett
a hely (bár lenne nagyobb a TÉR!). Az alkotó órákig töprengett, hogy mi
hova kerüljön, mit cseréljen (választék volt bőben!), aztán alkut kötött,
elsődleges tartalmi jegyek mentén alakította ki a kiállítás végleges arculatát.
Így létrejött egy tájkép-oldal, egy
figurális oldal, egy bohócos oldal, és egy negyedik, afféle átmeneti rész.
A felületek egymás kiegészítői; a "festő szemének" és gondolatvilágának
egy-egy sajátosságát mutatja. A művek közel fele 2005 körül készült, így
jó okunk van feltételezni, hogy egy sokáig parkolópályán álló alkotó megtalálta
azokat a mesterségbeli, esztétikai fogódzókat, melyek utat engednek további
művek létrehozásához. Úgy legyen!
A képek
kétségkívül a realista festőiskola eredményeihez igazodnak, de nélkülözik
a Gyémánt László által jegyzett "hiperséget". A hullámtaréjok, haltestek,
vízpartok, a távoli hegyvonulatok épp csak annyira valóságosak, mint amennyire
rebbenő tekintetünk megőrizteti velünk a táj egy-egy szeletét, azzal a
nem kevés szín-bővítménnyel, amire csak egy festő képes. A mélykékek, meleg
sárgák, a zizzenő zöldek, és a barátságos barnák ezer árnyalatát teríti
elénk.
A tárlat
egy következetes gondolkodásmód lényegét és eredményét jeleníti meg, zavarbaejtő
sokoldalúsággal, színhasználati kreativitással. Matematikailag nem igaz,
de lélektani valóság, hogy a tárlat aranymetszéspontja a "Pontyok vörös
tálon" címet viselő alkotás. Keletkezési ideje 1979-2005 - 26 év /sic!/!
Két egymásmellé helyezett hal /tenyér/ egy vörös tálon, kiszolgáltatva,
holtan. Szemük fehérje rémület, a melléjük rendelt pohár víz az álmuk,
de tudható, hogy már nem lehet kapcsolódás. A vörös tálat körülfogó egyszerű
színek fokozzák a brutalitást. Ezt hívják kordokumentumnak.
Az aránypár
kisebb szakaszán helyezkedik el a "Bábjátékos" és a "Fiú kalickával" című
önkép, amely helyzetjelentés és vágy egyszerre, mint a "Pisztrángok" egy
pillanatra összefogott rémülete. És akkor befejeződik egy különös kép:
a "Cirkuszosok", (1982-1995), amitől mintha áthangolódna a képíró. Ennek
gyönyörű kifutása a "Pinocchio", ahol a bábu pihenőben, a cirkuszos is
székre dobta ingét: kezdődhet egy új világ!
Ebben a
nagy megújulásban azonban, kétségek képződtek. A "Céllövöldés" című képre
gondolok. Lőjünk, ne lőjünk? Kire, melyikre, mikor, hová? Egyáltalán: nem
volna egyszerűbb csak úgy, betört puskával állni a magyar trikolór alatt,
és nézni, nézni az együgyűek butaságával? Kérdezi a festő, kérdezzük mi,
bamba feltüzelhetők. Időrendiségben ekkor következnek a nagy csöndek /"csak
a csönd, meg a zaj, na azok idegesítenek, minden jó, csak a baj ne járna
annyit ide"/, amiben egy halvány sziluett áll a Csorba-tó partján, tökéletes
színharmóniában.
A 2005-2006-ra
datált képek már több vonatkozásban is egyértelműek. Egyfelől a "kigondoltam-megcsináltam"-féle
mesterségbeli biztonság sugárzik belőlük, másfelől egy rendíthetetlen emberi
optimizmus. Képszerűen: a tárlatlátogató nézőpontjából ösvények, utak,
fogvatartott folyamok indulnak, melyek fölött és mögött egy kitakart paletta
szép színei láthatóak. Amennyiben van képességünk a játékosságra, úgy felfedezhetjük,
hogy az "álló" táj is valamifajta gondolati jelképrendszer hordozója.
Mester Úr!
"Hajós" képet nem láthattunk, és kertünk alján a Nagy Fehér Vitorlás sem
készült el, de az álmok (picit) megvalósultak és láthatóak. Mesterségbeli
tudásodra igényt tartunk, hogy tudjuk a mértéket, ízlésedre, hogy láthassuk
a szépet!
|