Adorján Attila kiállítása Németországban
-
Arról kaptunk
hírt, hogy városunk szülötte, Adorján Attila festőművész következő kiállítása
igen rangos apropóból és igen rangos helyen kerül sorra. Mint a kövekező
cikkből is kiderül a német alkotmány évfordulóján a Németországban, a Magyar
Nagykövetség épületében nyit tárlatot. Mindannyiunknak fontos hír lehet
ez, nem csak azért, mert sokan ismerik rétságiként is. Több alkalommal
volt városunkban is tárlata, de legtöbbet látott alkotása - legalábbis
a mi környezetünkben - a városháza dísztermében látható "Múzsák a parnasszuson"
című monumentális pannó. Ezt láthatjuk minden esküvőn, ha vendégként ott
vagyunk, de minden tv közvetítés alkalmával ad valami élményt és értelmet
a képernyő szemlélésének, mikoron testületi ülés tartatik. Az már nem a
szerző miatt van úgy, hogy a kép nem ihleti eléggé sem a parnasszusra,
sem - közéleti - múzsákká a kép alatt tárgyalókat. No de ez nem politikai,
hanem művészeti tudósítás, álljon itt tájékoztatásként idézet a 168 óra
című lapból.
GiK
Sztankay
Ádám írása (168 óra)
"Adorján
Attila szembesítése
Politika és festészet
Képei rendkívül
kedveltek, számos kiállítása volt eddig is.
A német
alkotmány kikiáltásának hatvanadik, a berlini fal leomlásának huszadik
évfordulóján, ottani nagykövetségünkön nyílik tárlata. Az anyag gerincét
az NDK-t megidéző festményei adják. Ezzel egy időben jelenik meg a munkásságát
összegző kötet angolul és magyarul. SZTANKAY ÁDÁM interjúja.
-
Negyvenegy éves, a nógrádi Rétságon nőtt fel. Inspiráló környezetben?
- Abban az
időben a megye legnagyobb városát, Salgótarjánt „kis Moszkvának” hívták.
Rétságot nevezhetném „kis Salgótarjánnak” – az akkori munkásőrökkel, a
közeli lőtéren gyakorlatozó szovjet és magyar harckocsiszázadokkal, sok
„pártgyerekkel” az általános iskolai osztályomban. Édesanyám egyébként
közgazdasággal foglalkozott, édesapám – akit tizenhét éves koromban elveszítettem
– bányatechnikus volt. Mégis az ő művészeti érdeklődése hatott rám. Jól
rajzoltam, ám a rétsági iskolában senki nem vette észre, ha egy gyerek
tehetséges.
- Miképpen
került akkor a pályára?
- Tinédzserként
fedeztem fel Gyémánt László munkáit. 1985-ben kiállítása volt a Műcsarnokban,
megkerestem. Megnézte egyik rajzomat, s elhívott a Ferenczy Rajzkörbe.
Később néhányunkkal elindította az Óbudai Festőiskolát. Onnan kerültem
végül a képzőművészeti főiskolára.
- Pár éve
egyik kiállításának megnyitóján Muladi Brigitta művészettörténész felemlítette
Benczúr Gyulát, aki „társadalmi rangra emelte a képzőművészetet”. Mondta
azt is, fontos most emlegetni Benczúrt, olyan korban, amikor a politika
a kultúrát éppen megszüntetni igyekszik. Másik tárlatán Belák Gábor művészettörténész
viszont azt mondta: a művészet egyre fontosabb az egész társadalom számára.
Hol az igazság?
-
Muladi Brigittát az inspirálta, hogy akkoriban híre kelt: erősen szűkíteni
próbálják a Nemzeti Kulturális Alap költségvetését. Ám ez szerencsére elmaradt.
Belák Gábor inkább általánosságokban fogalmazott. Amúgy a politika és művészet
viszonya egyáltalán nem vészes. A művésznek tennie kell a maga dolgát.
- Válságok
sem hatnak rá?
- Ösztönzik.
A harmincas évek gazdasági válságának idején óriási változás zajlott a
képzőművészetben. Ugyanis a művésznek az a feladata, hogy megmutassa a
világ történéseit – saját érzékenységén átszűrve.
- Esetében
ez többeknek feltűnt. Bárdosi József művészettörténész az ön képei kapcsán
magyarázta: a 20. század „a második világháborúban kicsúcsosodó pusztításaival”
legalább olyan hatást váltott ki a társadalom különböző területein, mint
a százéves háború. Úgy vélte, a művészek jó része még ma is „a háború emlékének
fenntartásával és feldolgozásával” foglalkozik, míg ön az újabb folyamatokat
mutatja meg műveivel. Tényleg a jövőbe lát?
- Nem erről
van szó. A művész többnyire próbálja előrevetíteni a várható történéseket
is. Robbantás című képemet – utcán lángoló autó – egy évvel az első budapesti
zavargások előtt festettem. Párizsi fotó alapján. Úgy éreztem, ez nem lokális
probléma: olyasmi, ami elterjedhet. Sajnos igazam lett.
-
Különös, hogy fotók inspirálják.
- A hetvenes
években csengett le a hiperrealizmus első vonulata, amelyben természetes
volt a fotó használata. S bár ebben aztán pauza következett, az én „művészeti
szocializációmra” még hatással volt. Korosztályom színre kerülésével újra
természetessé vált a fotó használata a festészetben. A fényképek ilyen
tömege – szerintem – egyfajta vizuális környezetszennyezés. Úgy lehet válogatni,
guberálni a fotók között, mint a szemétből. Ami érték, és elveszne, azt
megmentem. Sok esetben három-négy képből teszek össze egyet. Van olyan
is, hogy érzéseimhez, hangulatomhoz keresek fotót. Nemesebb anyag lesz
belőlük.
- Azt is
mondják önről: munkái esztétikai értelemben folyamatosságot teremtenek
a szocialista realizmus, a hiperrealizmus és a retro között. Ez a „hármas
egység” elég nyilvánvaló például a Nyaralás az NDK-ban, Pártaktivisták,
Borsógyári munkások című
képei láttán.
Kérdés viszont: mi az oka az olykori múltba nézésének, ha művészként –
elsősorban – a várható történéseket kellene előrevetítenie?
- Vannak már
nemzedékek, amelyek azt sem tudják, kik voltak azok az úttörők, milyen
volt a Kádár-világ. Pedig ez is kell ahhoz, hogy jobban értsük a világot.
Az NDK-nyaralás képemben persze van némi nosztalgia is, hiszen saját élmény
az alapja. Amúgy ezek a művek – és általában
a festményeim
– mindenkiben más kaput nyitnak meg. Mondok példát. Többeket felkértem,
hogy írjanak a munkáimat bemutató könyvben. Egyik galériás barátom elhatárolódott
egyes festményeim politikumától. Bárdosi József viszont épp azt tartotta
bennük fontosnak, mondván: kevés alkotó vállalja ma a politikumot. Nyilván
sok minden van az életünkben, amivel nem jó szembesülni. Én azonban fontosnak
tartom, hogy az aluljárók hajléktalanját is megfessem. Vagy egy lángoló
autót. A borsógyár szalagmunkáját.
A pártaktivisták
figuráit.
-
Mindemellett ott vannak a nőkről készült képei. Az is erős vonal.
- Irónia is
van bennük: manapság jön a semmiből egy szép lány, s máris címlapra kerül.
Ezek a képek leginkább arról szólnak: komoly feszültség van a valós és
a kitalált világ között.
- Erotika
is van bennük, de az egyháziakat nem zavarja: ön festette az érsekvadkerti
templom stációképeit is.
- Ott voltam
rajztanár, kapcsolatba kerültem a helyi egyházzal. Zsűrizték a vázlataimat,
majd felkértek a munkára. Az ilyen feladat lényegében alkalmazkodást igényel.
- Hit kell
hozzá?
- Nem volt
számomra kérdés, hogy tudok-e azonosulni a katolikus vallással. A festészet
– mesterség. Vannak persze különféle szintjei. Ebből a szempontból már
fontos a hit. Hit nélkül – bizonyos szint felett – semmilyen képet nem
fest az ember. Mert azok csak üres vacakok lesznek.
- Négy éve
nyerte el a Strabag festészeti díjat: a legtekintélyesebb művészettörténészek
ítélték oda. Akkor hagyta ott a tanári állását. Kortárs művészként könnyű
megélni?
- A főiskola
után – az ott töltött évek burkot jelentettek – meg kellett tanulnom menedzselni
magam, ami majdnem akkora munka, mint alkotni.
Három napot
festek, két napig ügyeket intézek. Kiállítást szervezek, gyűjtőkkel, galériásokkal
tárgyalok. Az elmúlt négy év hihetetlenül jó időszak volt. Sorra nyíltak
a kortárs galériák, megjelentek az erős magángyűjtemények.
A
magyar kortárs művészet kezdett beszivárogni a nyugat-európai művészetbe.
Visszaszorult a hazai provincializmus is. Ezzel viszont együtt járt, hogy
némileg felhígult a szakma. A mostani krízis ebben is változást hozhat.
Vérfrissítéssel járhat, kirostálódik az értéktelen.
- Ha érzékenységére
hagyatkozik, a mai zűrzavarban mit lenne legfontosabb képre vinni?
- Mostani képeimmel
legszűkebb környezetemről mesélek. Megfestettem például a kertem egyik
kicsi részletét. Ebben persze megint benne van a jövő. Szerintem gondjainkra
mikrokörnyezetünkben, barátságainkban találunk megoldást. Úgy gondolom:
ha a szoros, természetes emberi kapcsolatok is megszűnnének, kihalna a
világ."
|